10p ) 1. Fecr-i Ati üyeleri arasında sanat anlayışı bakımından birlik sağlanıp sağlanmayacağını ‘’ Sanat şahsi ve muhteremdir .’’ sözünden hareketle yorumlayınız.
(10p ) 2 Servet-i Funün romanları ve bu romanlardaki kahramanlar ile Tolstoy , Floubert’in romanlarının ve roman kahramanlarının benzerlik göstermesi nasıl yorumlanır ?
(10p)3. Aşağıda tanımlanan sanat ve edebiyat akımlarını yazınız.
a)Klasisizme tepki olarak ortaya çıkan bu akım onun bütün kurallarını yıkmıştır…………………….
b)Hayaller ve duygular gerçeği bozuyor düşüncesiyle reddedilmiş, gözleme ve çevrenin incelenmesine ağırlık verilmiş. Roman sokağa tutulan bir aynadır………………………………………….
c)Akla seslenen şiir biçim ve kafiyeden oluşmalıdır.Türk Edebiyatında Yahya Kemal ve Tevfik Fikret önemli temsilcisidir………………………………
d)Doğrudan doğruya anlatılması güç olan soyut duygular simgelerle anlatılmıştır. Batı edebiyatında en önemli temsilcisi Baudelaire ve Rimbaud dır……………………………………
e)20. Asırda ortaya çıkan bu akımın kurucusu MARİNETTİ dir………………………………………
(10p ) 4. Aşağıdaki eserler kime aittir ?
Siyah İnciler : Kırık Hayatlar :
Hayat- Muhayyel : Tarih – i Kadim
Bir **ünün Defteri : Gönül Hanım :
Süleymaniye Kürsüsünde : Kavgalarım :
Nemide : Suriye mektupları :
(10p) 5. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Fecr-i Atiden ayrılan sanatçıların bir kısmı ……………………..………katılmış bir kısmı da ………………….kalmıştır.
Servet-i Fünun Dergisi Hüseyin Cahit’in yazdığı………………………………adlı makaleden dolayı kapatılmıştır.
Fecr-i ati Topluluğu slogan olarak …………………………………………. sözünü kullanmıştır
Mensur şiirin ilk örneklerini edebiyatımızda ………………………….. vermiştir.
(10 p ) 6. Aşağıdaki yargılar doğru ise D yanlış ise Y yazınız
( )Servet-i Fünun döneminde şiir nazım şekli bakımından zenginlik kazanır.
( )Servet-i Fünun hikâyesinde fiilimsilerle birleşik cümleler kurulmuş, bağlı ve sıralı cümlecikler sık sık kullanılmıştır.
( )’’Eşini gaip eylemiş bir kuş gibi kar ‘’ mısrasında İstiare söz sanatı vardır.
( )Servet-i Fünun döneminde nazım nesre yaklaştırılmıştır.
( )Fecr-i Ati döneminde bireyci sanat anlayışı benimsenmiştir ?
(10 p ) 7. Aşağıdaki soruları kısaca cevaplayınız .
Servet-i Fünun döneminde öğretici metinlerde Tanzimat’ın aksine bireysel konuların işlenmesinin sebebi nedir ?
Servet-i Fünun şiirinde Parnasizm etkisiyle ortaya çıkan şiir tekniği nedir ? …………………………………….
(10 p) 8. -Fecr-i Aticilerin beyannamelerinde yapacaklarını bildirdikleri yenilikleri maddeler halinde yazınız?
(10 p) 9. Cumhuriyet dönemi Türk Edebiyatına gelinceye kadar romanlarımızın genelinde refah düzeyi yüksek kahramanların ; mekan olarak da İstanbul’un ele alınmasını nasıl yorumlayabilirsiniz?
(10 p) 10 Aşağıda tanıtılan edip ve muharrirleri söyleyiniz.
a) Her ülkede az yetişir soydan bir ahlak ve ülkü adamıdır. Bu seçkin tavrı şiirinin her mısrasına yansımıştır. Fakat en fazla Asım bölümündeki dizelerle kendini açığa vurmuştur. Hiçbir edebi topluluğa katılmamıştır. Aralık 1921 tarihinde vefat etmiştir………………………………..
b)Servet-i Fünun edebiyatının en büyük şairidir. İlk şiirlerinde Divan edebiyatının etkisinde kalmış fakat daha sonra Batı Edebiyatının etkisiyle bireysel kapalı şiire yönelmiştir. Servet-i Fünun dağıldıktan sonra hiçbir edebi topluluğa dahil olmamıştır……………………..
c)Türk edebiyatının en önemli romancılarındandır. Yazarın romanlarında İzmir ve İstanbul yılları kendini açık bir biçimde gösterir. Romanlarında kullandığı dil Servet-i Fünun şiirinde olduğu gibi ağırdır.
Romanlarında ruhsal çözümlemeler, resim ve musiki hakimdir………………………
d)Sanatçının hatiplik yönü kuvvetlidir. Ziya Paşa ve Namık Kemal’in eserlerini yakından takip etmiş vatan, millet, özgürlük gibi konulara ilgi duymuştur. Şiirlerini gizli figanlar isimli kitapta toplamıştır……………………..
cevaplar:
(10p ) 1. Fecr-i Ati üyeleri arasında sanat anlayışı bakımından birlik sağlanıp sağlanmayacağını ‘’ Sanat şahsi ve muhteremdir .’’ sözünden hareketle yorumlayınız.
Sağlanamaz çünkü bireysellik vardır.Sanat şahısların insiyatifine bırakılmıştır..
(10p ) 2 Servet-i Funün romanları ve bu romanlardaki kahramanlar ile Tolstoy , Floubert’in romanlarının ve roman kahramanlarının benzerlik göstermesi nasıl yorumlanır ?
Servet-i Fünuncuların batılı sanat anlayışını benimsemeleri batılı kaynakları takip etmeleri
(10p)3. Aşağıda tanımlanan sanat ve edebiyat akımlarını yazınız.
a)Klasisizme tepki olarak ortaya çıkan bu akım onun bütün kurallarını yıkmıştır…ROMANTİZM
b)Hayaller ve duygular gerçeği bozuyor düşüncesiyle reddedilmiş, gözleme ve çevrenin incelenmesine ağırlık verilmiş. Roman sokağa tutulan bir aynadır……REALİZM.
c)Akla seslenen şiir biçim ve kafiyeden oluşmalıdır.Türk Edebiyatında Yahya Kemal ve Tevfik Fikret önemli temsilcisidir………PARNASİZM
d)Doğrudan doğruya anlatılması güç olan soyut duygular simgelerle anlatılmıştır. Batı edebiyatında en önemli temsilcisi Baudelaire ve Rimbaud dır………SEBOLİZM
e)20. Asırda ortaya çıkan bu akımın kurucusu MARİNETTİ dir…FUTURİZM…………
(10p ) 4. Aşağıdaki eserler kime aittir ?
Siyah İnciler : Mehmet Rauf
Kırık Hayatlar : Halid Ziya Uşaklıgil
Hayat- Muhayyel : Hüseyin Cahit Yalçın
Tarih – i Kadim Tevfik Fikret
Bir **ünün Defteri : Halid Ziya Uşalıgil
Gönül Hanım : Ahmet Hikmet Müftüoğlu
Süleymaniye Kürsüsünde Mehmet Akif
Kavgalarım : Hüseyin Cahit Yalçın
Nemide : Halid Ziya Uşaklıgil
Suriye mektupları : Cenap Şehabettin
(10p) 5. Aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Fecr-i Atiden ayrılan sanatçıların bir kısmı …M. EDEBİYATA katılmış bir kısmı da BAĞIMSIZ kalmıştır.
Servet-i Fünun Dergisi Hüseyin Cahit’in yazdığı…EDEBİYAT VE HUKUK…adlı makaleden dolayı kapatılmıştır.
Fecr-i ati Topluluğu slogan olarak ……SANAT ŞAHSİ VE MUTREMDİR.. sözünü kullanmıştır.
Mensur şiirin ilk örneklerini edebiyatımızda ………HALİT ZİYA vermiştir.
(10 p ) 6. Aşağıdaki yargılar doğru ise D yanlış ise Y yazınız
Servet-i Fünun döneminde şiir nazım şekli bakımından zenginlik kazanır. (D )
Servet-i Fünun hikâyesinde fiilimsilerle birleşik cümleler kurulmuş, bağlı ve sıralı cümlecikler sık sık kullanılmıştır. ( D )
( Y )’’Eşini gaip eylemiş bir kuş gibi kar ‘’ mısrasında İstiare söz sanatı vardır.
Servet-i Fünun döneminde nazım nesre yaklaştırılmıştır. ( D )
Fecr-i Ati döneminde bireyci sanat anlayışı benimsenmiştir ? ( D )
(10 p ) 7. Aşağıdaki soruları kısaca cevaplayınız .
Servet-i Fünun döneminde öğretici metinlerde Tanzimat’ın aksine bireysel konuların işlenmesinin sebebi nedir ?
Sanatta estetik ve zewvk kaygısının ön planda olması ve "Sanat,sanat içindir."görüşünün benimsenmesi.
Servet-i Fünun şiirinde Parnasizm etkisiyle ortaya çıkan şiir tekniği nedir ? Resim çizer gibi şiir yazma tekniği
(10 p) 8. -Fecr-i Aticilerin beyannamelerinde yapacaklarını bildirdikleri yenilikleri maddeler halinde yazınız?
Yeni bir kitaplık kurmak
Batılı eserleri Türkçeye çevirmek
Halka açık konferanslar vermek
Halkın edebi zevkini yükseltebilmek,bilgisini arttırmak
(10 p) 9. Cumhuriyet dönemi Türk Edebiyatına gelinceye kadar romanlarımızın genelinde refah düzeyi yüksek kahramanların ; mekan olarak da İstanbul’un ele alınmasını nasıl yorumlayabilirsiniz?
Tanzimat romanı bir başlangıç ve adapte romanıdır o açıdan teknik zayıftır.Özellikle kültürlü ve zengin ailelerin çocukları olan Servet-i Fünuncular Batıyı yakından tanırlar fakat Anadolu'ya aşina değillerdir yetiştikleri ortamda genellikle İstanbul'dur.Bu da romanlarında vardır.Cumhuriyet döneminde ise mektepten memelete doğru bir eğilim vardır.
(10 p) 10 Aşağıda tanıtılan edip ve muharrirleri söyleyiniz.
a) Her ülkede az yetişir soydan bir ahlak ve ülkü adamıdır. Bu seçkin tavrı şiirinin her mısrasına yansımıştır. Fakat en fazla Asım bölümündeki dizelerle kendini açığa vurmuştur. Hiçbir edebi topluluğa katılmamıştır. Aralık 1921 tarihinde vefat etmiştir…MEHMET AKİF
b)Servet-i Fünun edebiyatının en büyük şairidir. İlk şiirlerinde Divan edebiyatının etkisinde kalmış fakat daha sonra Batı Edebiyatının etkisiyle bireysel kapalı şiire yönelmiştir. Servet-i Fünun dağıldıktan sonra hiçbir edebi topluluğa dahil olmamıştır……TEVFİK FİKRET
c)Türk edebiyatının en önemli romancılarındandır. Yazarın romanlarında İzmir ve İstanbul yılları kendini açık bir biçimde gösterir. Romanlarında kullandığı dil Servet-i Fünun şiirinde olduğu gibi ağırdır.
Romanlarında ruhsal çözümlemeler, resim ve musiki hakimdir HAİLT ZİYA
d)Sanatçının hatiplik yönü kuvvetlidir. Ziya Paşa ve Namık Kemal’in eserlerini yakından takip etmiş vatan, millet, özgürlük gibi konulara ilgi duymuştur. Şiirlerini gizli figanlar isimli kitapta toplamıştır…………SÜLEYMAN NAZİF
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder