13 Eylül 2013 Cuma

İlköğretimde Rakam Öğretimi

İlköğretimde Rakam Öğretimi

İlköğretimin 1. Basamağında çocuklara rakam öğretimi nasıl yapılır?

Bu yazımızda bunu açıklamaya çalışacağız.
Öncelikle rakam öğretiminin yapılabilmesi için bireylerde nelerin gelişmiş olması gerekir? Çocuklar soyut kavram ve olayları henüz tam manasıyla kavrayamadıklarından işimiz biraz zor gibi görünebilir fakat biz çocuğun yakın çevresinden yani tanıdığı bildiği kavram ve olgulardan faydalanarak öğretmemiz gereken kavramı öğretmeye çalışırız.

Bir önceki yazımızda şemalardan bahsetmiştik. Bireylerin yeni bir kavram öğrenirken zihnin yaşadığı süreçlere değinip, eski şema ile yeni karşılaşılan bir durumun nasıl yeni bir şema oluşturduğunu izah etmeye çalışmıştık.

Böyle kısa bir girişten sonra rakam öğretimine geçebiliriz.

Evet öncelikle Neyi öğreteceğiz sorusunu soruyoruz kendimize. Bu sorumuza konumuzla alakalı olan Rakam öğreteceğiz cevabını verdikten sonra “nasıl öğreteceğiz?” sorusunu soracağız .İşte “nasıl öğreteceğiz?” sorusu bizim konumuzun yani öğretimimizin ana konusudur.

Rakam Öğretimine Giriş
1 rakamının öğretimi nasıl yapılır?


Öncelikle çocuğa “1” i kavram olarak tanıtmamız lazım. Dikkat etmemiz gereken husus “1” rakamının sembolünü en son tanıtacak olmamızdır . Başlangıçta kesinlikle sembolü tanıtmıyoruz.

Öğrencilere şu sorular sorulabilir:
1. Sınıfımızda kapı var mı?
2. Kaç tane kapı var?
3. Sınıfımızda 1 tane olan şeyler neler?
4. Evinizde 1 tane olan şeyler neler?
5. Okulumuzda 1 tane olan şeyler neler?

Bu soruların sorulmasının sebebi çocuğun öncelikle bildiği konular ve kavramlar üzerinden bilinmeyen ve uzak kavramların öğretilmesidir. Ayrıca çocuk öncelikle yakın çevresindeki kavram ve ögeleri kavradığı ve onlara aşina olduğu için öğretimimizi onların üzerine kurarak gerçekleştireceğiz. Şemaları düzenli bir şekilde oluşturmanın da temeli buna dayanır.


Yukarıdaki sorularımıza beyin fırtınası tekniği de uygulanabilir. Bu kısmı tamamladıktan sonra şimdi “1” sembolünü verebiliriz. Bu sembolün mutlaka tek olan bir şeyi karşıladığını çocuklara izah etmek gerekir.
Bununla birlikte 2,3,4,5,6,7,8,9 rakamları da aynı yöntem ile kavratılabilir. “0” ın kavratılması zordur. Sıfır en sonda öğretilir. Bir sonraki yazımızda “0” ın kavratılmasını anlatacağız.”0” ın öğretimi zordur.Fakat biz geliştireceğimiz ve göstereceğimiz bir teknik ile bu öğretimi çok kolay bir hale getireceğiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder